Google laat binnenkort 100 auto’s maken zonder stuur, gaspedaal, rem of versnellingsbak.
Daarmee gooit de techgigant zijn project voor zelfrijdende auto’s over een andere boeg, zo blijkt uit een blog van het zoekbedrijf.
Tot nu toe experimenteerde Google met auto’s waarbij de bestuurder alsnog het rijden kon overnemen van de computer. Dat leidde nooit tot ongelukken, maar Google zag wel gevaarlijke situaties ontstaan. Blijkbaar is de overgang tussen passief meerijden op de automatische piloot en opeens actief deelnemen aan het verkeer een gevaarlijk moment.
Daarom probeert Google nu een andere aanpak: de auto rijdt zelf. Je kunt alleen nog op een startknop en op een noodknop drukken. Je bestemming geef je in op een app via je smartphone, de auto doet de rest.
Buitenspiegels verplicht
Volgens Google mag het met de autootjes die nu worden gebouwd, de weg op in Californië. Bizar zijn alleen de buitenspiegels. Die zijn uiteraard overbodig, maar volgens de voorschriften nu eenmaal verplicht.
Google wil de auto, die oogt als een futuristische Fiat 500, niet harder laten rijden dan 45 kilometer per uur. Het wagentje biedt plaats aan 2 mensen. De fabrikant van de eerste 100 is geheim, maar het is een partij die actief is rond voormalig automekka Detroit.
Taxi zonder chauffeur
De auto zou vooral gebruikt kunnen worden bij stadsverkeer of forensen. Niet voor gebruik op een snelweg, gezien de snelheidsbeperking. Een mogelijk toepassing is de inzet van het autootje als taxi zonder chauffeur.
Vorig jaar bleek uit een studie van Columbia University dat taxiprijzen in Manhattan in theorie konden dalen van 4 dollar per mijl, naar 50 cent per mijl als je robottaxi's zou kunnen inzetten. Wachttijden zouden drastisch dalen doordat je het wagenpark centraal verdeelt over de aangevraagde ritten. De onderzoeksleider werkt nu overigens voor Google.
Oprichter bemoeit zich ermee
Voor Google is dit project meer dan een aardigheidje. Mede-oprichter Sergey Brin houdt zich er persoonlijk mee bezig. Hij vindt dat de projecten van Mercedes en Volvo - die ook werken aan zelfrijdende auto's - slechts 'incrementele' voordelen bieden. Hij wil autorijden echt 'transformeren'.
Hij droomt van een tijdperk waarin auto's als in een trein achter elkaar rijden, zegt hij tegen The New York Times: "Waarom zou je - als eenmaal de veiligheid is bewezen - niet 180 kilometer per uur kunnen rijden?"
Lees ook
Belastingvrij rijden zonder rijbewijs? Bouw je auto om tot 'brommobiel'
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl